Flandrien Challenge

18 juni 2023 | Emiel

Alle kasseistroken en alle klimmetjes uit de Vlaamse wielerklassiekers rijden binnen 72 uur!

Dat vond ik nu eens een superleuke uitdaging om aan te gaan. Via youtube kwam ik erachter dat Cycling in Flanders (www.cyclinginflanders.cc) een toffe challenge had bedacht. Er zijn 59 segmenten uitgezet op de weg middels markeringen en digitaal via Strava segementen. Als je alle segmenten binnen 72 hebt afgevinkt mag je jezelf een echte Flandrien noemen. En de titel Flandrien krijg je niet zomaar in Belgie. Een flandrien is een man of vrouw van staal die nooit opgeeft. En als beloning wordt je naam gelaseerd in een stukje kassei die je mag plaatsen op de Wall of fame in het Centrum van Ronde van Vlaanderen (zie foto).

Het was mij gelukt om nog iemand zover te krijgen om met mij de challenge aan te gaan. De oersterke Edgar wilde mij wel vergezellen. Wij hadden gekozen de challenge in 3 dagen af te leggen.

Dag 1

We begonnen in Ieper op vrijdag met een korte rit van 80 km met 900 hoogtemeters. Highlight van de dag was de Kemmelberg (bekend van Gent-Wevelgem). Een korte pittige kasseienklim met stukjes van 20% stijging. Klimmen op kasseien betekent nog meer kracht leveren omdat de kasseien alles behalve vlak zijn. De meeste kennen wel de Keutenberg maar dan met kasseien wordt deze klim nog zwaarder. Naast kracht moet je zorgen dat je wel goed op je fiets blijft zitten. Door de kasseien stuiter je namelijk ook nog eens alle kanten op. Zorg ook voor een (lage) bandenspanning. Dit is voor je edele delen wel zo prettig.

Vervolgens zijn we naar ons overnachtingsadres gereden dichtbij Oudenaarde. Edgar verzorgde een topmaaltijd op de bbq die genoeg krachten leverde voor de komende dagen. Ik verzorgde dat de fietsen weer op en top waren. Een lekke band rijdt eenmaal niet zo hard. In het trainingsweekend van de TVD hadden we goed geoefend met mijn groep (Ik noem geen namen maar maar hij kan goed schaken) dus dit ging als een speer. En niet onbelangrijk we hadden 9 van de 59 segment succesvol afgelegd.

Dag 2

De langste rit van de 3 dagen, 190km met 2400hoogtemeters. In het begin hadden we veel kasseienstroken (sommigen ruim 2,5 km lang zoals de Paddestraat). Edgar en vogels zijn dit jaar geen goede combinatie. We hadden een verbod om in te rijden over het hoofd gezien en niet veel later werden wij tot stoppen gedwongen. "He allee waar gaat gij naar toe? Er is een vinkentelling gaande en het moet stil zijn anders vliegen de vinken weg". We zochten nog een gaatje om op snelheid er langs te gaan maar dat was onmogelijk. Uiteindelijk een stuk omgereden. Hierdoor bijna een segment gemist die we wel moesten afvinken(...) door op en neer de Onderbossenaarstraat (Nokere Koerse) te rijden. We vervolgden onze weg en halverwege de bekendste klim van Vlaanderen, De Muur! Na een korte pitstop met een mattentaartje als lunch reden wij weer verder. Het weer was perfect en we reden vlotjes van segment naar segment. Bosberg, Berendries, Molenberg, de Jagerij en de Wolvenberg kwamen op het einde van de rit nog op ons pad. Moe maar voldaan kwamen na ruim 8 uur beweegtijd weer terug in de startplaats Oudenaarde. Wafels, pancakes, rijsttaartje en chocomel in de tank op het mooie plein van Oudenaarde. Opfrissen en ondertussen was Natasja aangekomen om de mentale support te geven en ons op de laatste dag te vergezellen. Pasta eten bij de Zwarten Engel. Thuis nog wat chocola, een pintje, nootjes, appeltje en dan ook maar het laatste stukje chocola. Honger krijg je wel door deze ritten. Oh ja en alle 25 segmenten van de dag gehaald!

Dag 3

Deze rit was 142km met 2200 hoogtemeters en ook weer 25 segmenten. Edgar en ik hadden toch wel spijt dat we lepeltje lepeltje hadden gelegen met nog een kasseienrit voor de boeg. Je bent een flandrien of niet dus we gingen weer in het zadel. Het venijn van deze rit zat in de laatste 30km toen wij vlak achter elkaar de oude kwaremont, de paterberg en de iconische koppenberg op moesten. Duwen, verstand op nul en zorgen dat je op je fiets blijft zitten. Ja hoor alledrie zonder voetjes aan de grond naar boven gereden. Nog maar 10km en we hebben het gehaald! Hadden ze nog een kasseienstrook van 3km en de taaienberg (kasseienklim) in de de route gestopt. Heerlijk...maar we waren niet meer te stoppen.

Als beloning een heerlijk pilsje en de kasseieitjes met onze naam opgehangen in de Wall of Fame. We waren nummer 1069 en 1070 die de challenge hadden volbracht. Een eervolle vermelding voor Natasja die fantastisch gereden heeft. Als ze eenmaal in je wiel zit laat ze niet meer los.

Het waren 3 schitterende dagen met mooie wielerhistorie en hele mooi routes. Op de site vind je nog meer routes en deze zijn een aanrader voor iedereen die ook van fietsen houdt in Limburg. En vergeet niet als je er bent om de 2 TVD Flandriens op te zoeken in de Wall of Fame